Rowery marki BMX znane są ze swoich ponadprzeciętnych możliwości jazdy po terenach wyboistych, z przeszkodami, czy po trudnej nawierzchni, a swoją budową i przeznaczeniem znacznie różnią się od innych rowerów, które można spotkać na ulicy.
Budowa roweru
Rowery BMX są stanowczo dużo mniejsze od przeciętnych rowerów, ramy wynoszą od 18” do 22”, które można dopasować pod wzrost użytkownika. Najczęstszym rozmiarem kół jest 20”, który jest najodpowiedniejszy dla osób powyżej 150 cm wzrostu, a dla dzieci i młodzieży najsłuszniejsze rozmiary kół prezentują się następująco:
- < 100 cm — koła 12”,
- 100-120 cm — koła 12”-16”,
- 120-140 cm — koła 16”-18”,
- 140-150 cm — koła 18”-20”.
Często przy wyborze roweru podaje się rozmiar rury podsiodłowej, jednak w rowerach BMX nie jest aż tak istotna. Natomiast duży nacisk kładzie się na długość rury górnej. Od jej długości zależy przeznaczenie roweru, gdyż nawet 0,25” różnicy wywiera spory wpływ. Rower krótki, z niedługą rurą górną, jest bardziej zwinny i skłonny do rotacji. Za to długi rower, z długą rurą górną, jest bardziej stabilny w locie i podczas lądowań. Posiada też więcej miejsca do wykonywania trików. Ważne jest, żeby wybrać rower odpowiedni do chcianego stylu jazdy. Za krótki rower wymusza przykurczoną pozycję, która może powodować skurcze pleców. Natomiast za długi rower utrudnia nagłe manewrowanie.
Przeznaczenie roweru
Powyżej opisana budowa BMX-ów sprzyja wyczynowości rowerów, dlatego nadają się one do różnych dyscyplin sportów ekstremalnych. Krótkie rowery odpowiednie są do jazdy na skateparkach i po torach z dużą ilością przeszkód, gdzie trzeba sporo manewrować rowerem. Natomiast długie rowery mają większą stabilność podczas lotu i lądowania, nadają się do jazdy bokiem i do wykonywania trików. Rowerami BMX można także jeździć do tyłu, poprzez kręcenie pedałami w odwrotną stronę, co w innych typach rowerów najczęściej go zatrzymuje.