Kompletując wyposażenie roweru warto przywiązać szczególną wagę do doboru odpowiedniego bagażnika. Model dopasowany do zapotrzebowania pozwoli przewozić potrzebne rzeczy i zapewni jeżdżącym pełen komfort. W tej kategorii przedmiotów można odnaleźć bagażniki montowane na kilka sposobów i wykonane z różnych materiałów. Co warto o nich wiedzieć i jak wybrać bagażnik do roweru?
Bagażniki aluminiowe i stalowe
Elementy z tej kategorii bardzo często dzielone są właśnie ze względu na materiał wykonania. Modele z aluminium charakteryzuje lekkość, a te ze stali uznaje się za wyjątkowo solidne. Ważne aspekty dotyczące doboru bagażnika dotyczą jego udźwigu i odporności na ewentualne pęknięcia. Akcesoria aluminiowe są zwykle cenione przez osoby, którym zależy przede wszystkim na tym, aby pojazd niewiele ważył. Ma to bowiem znaczny wpływ na komfort jazdy. Ciężar takiego bagażnika to ok. 600-800 gramów. Za ich wadę uznaje się nieraz większą podatność na pęknięcia. Warto jednak wiedzieć, że elementy wysokiej jakości charakteryzuje zwykle znaczna trwałość. Udźwig bagażników z tej kategorii jest często nieco mniejszy niż w przypadku ich stalowych odpowiedników. Dlatego też polecane są raczej do codziennej jazdy i na krótsze wyprawy.
Bagażnik ze stali może być nawet o kilogram cięższy od modelu aluminiowego. Wyjątkiem są tu elementy z wysokiej półki cenowej wykonane z wykorzystaniem innowacyjnych technologii. Stalowy bagażnik jest mniej podatny na uszkodzenia. W razie pęknięcia może też zostać zespawany. Ze względu na nieco większy udźwig może lepiej sprawdzić się podczas wielodniowych podróży.
Bagażnik do roweru – jaki sposób montażu?
Wiele ram rowerowych zaopatrzona jest w specjalne otwory do mocowania bagażnika. Modele przyczepiane w taki sposób są jednymi z najbardziej cenionych. Zapewniają stabilność i dużą wytrzymałość. W przypadku pojazdów, które nie posiadają takich udogodnień, można skorzystać z otworów do mocowania błotników. Bagażniki zakładane w taki sposób również są odporne i stabilne. Często wyposaża się je w boczne wsporniki, co pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru.
Co zrobić w sytuacji, kiedy nie można zastosować żadnej z powyższych opcji? Można wówczas sięgnąć po bagażnik przyczepiany do sztycy. Taki element sprawdzi się podczas codziennej jazdy. Należy jednak pamiętać, że jego maksymalny udźwig to zwykle ok. 10 kg. Powinno się więc uważać, aby go nie przeciążyć.
Czy warto wybrać bagażnik na przód roweru?
Przednie bagażniki to opcja popularna wśród osób jeżdżących po mieście. Pozwalają na zamocowanie wygodnego koszyka lub kufra, do którego można włożyć plecak w drodze do pracy lub siatki z zakupami. Ich udźwig nie jest zwykle zbyt duży, ale wystarczający do codziennego użytku. Takie bagażniki sprawdzają się też jako uzupełnienie modeli tylnych podczas długich wypraw. Można na nich montować mniejsze sakwy. Należy jednak uważać na zbyt duże obciążenie, które może obniżyć zwrotność pojazdu. Przemyślany wybór pozwoli dobrać bagażnik dopasowany do zapotrzebowania.