Dewiacja kompasu, czyli gdzie naprawdę jest północ

Kompas wskazał północ, a zatem można ruszać w drogę? Niekoniecznie! Okazuje się, że ten używany od wielu wieków prosty przyrząd do nawigacji, również może się mylić. Na wskazanie igły kompasu może wpływać każdy metalowy element znajdujący się w pobliżu.

Należy wziąć pod uwagę także inne zjawisko, jakim jest deklinacja, czyli kąt zawarty pomiędzy kierunkiem północy geograficznej a magnetycznej, bowiem biegun północny magnetyczny i geograficzny nie pokrywają się – są delikatnie przesunięte.

Dewiacja kompasu – czym jest?

Po uwzględnieniu wcześniej wspomnianej deklinacji, możemy zająć się kolejną sprawą. Dewiacja kompasu jest różnicą pomiędzy kierunkiem północy magnetycznej na danym obszarze, już z uwzględnieniem deklinacji, a kierunkiem wskazywanym rzeczywiście przez kompas. Takie odchylenie może być spowodowane właśnie przez znajdujące się w pobliżu obiekty zakłócające pole magnetyczne, dlatego też dla każdego statku lub innego tego typu pojazdu ustala się tabelę dewiacji.

Co powoduje zmianę dewiacji?

Tabele dewiacji muszą jednakże być na bieżąco aktualizowane, gdyż każda kolizja lub wymiana silnika mogą przyczyniać się do zmiany parametrów w nich zawartych. Jeśli żadne tego typu wydarzenie nie miało miejsca ostatnimi czasy, należy sprawdzać zawarte w tabelach dane co najmniej raz do roku.